Historie obce Mladá Boleslav
Název městu dal jeho zakladatel, kníže Boleslav II. zvaný Mladý. Nevyzpytatelné jazykové hrátky učinily z původního názvu Město Boleslava Mladého Mladou Boleslav. Jméno knížete se dnes skloňuje v ženském rodě.
Roku 1318 přestala být Mladá Boleslav knížecím majetkem. Toho roku ji totiž koupili Michalovicové, kteří měli hlavní sídlo na nedalekém hradě zvaném Michalovická putna. Ve městě zahájili zásadní stavební proměnu. Po roce 1334 jej přestěhovali z Podolce, údolí na soutoku Jizery s Klenicí, na vyvýšený ostroh v sousedství hradu. Skála ve stejné výškové úrovni, ve které stojí hrad, poskytovala nerušenému rozvoji rozhodně bezpečnější podmínky.
Opravdu slavnou éru zažila Mladá Boleslav v 16. století, kdy se stala jedním z nejdůležitějších center jednoty bratrské. Sídlili tu její kněží, včetně známého Jana Augusty, který tu byl i pohřben, nebo Mikuláše Klaudiána, autora první tištěné mapy Čech z roku 1518. Roku 1600 je Mladá Boleslav listinou císaře Rudolfa II. uvedena mezi královská města.
Za třicetileté války město opakovaně dobyli Švédové. Dějiny následujících dvou století svou nevzrušivostí svědčí o tom, že Boleslav byla tou dobou typickým provinčním městem v podstatě bez velkých událostí.
Novou dynamiku vznesl až konec 18. století a především pak století 19., kdy jsou ve městě i v okolí bouřlivě zakládány manufaktury a první továrny. Dějiny té nejznámější, mladoboleslavské automobilky, se začaly psát v roce 1895, kdy turnovský mechanik Laurin a mladoboleslavský knihkupec Klement, oba nadšení cyklisté, otevírají dílnu na výrobu jízdních kol. Roku 1899 si dvojice troufla na konstrukci prvního motocyklu. Odtud byl už jen krůček k tradici automobilové výroby, která v roce 1995 dosáhla stoletého trvání. Od roku 1925 byla původní značka Laurin a Klement nahrazena Škodou. Od roku 1991 je součástí nadnárodního koncernu Volswagen.